Facebook jobbar nu för fullt med tester där publicister, företag, kändisar och varumärken ska få möjlighet att tjäna pengar på sina livesändningar.
Sedan någon månad tillbaka pågår testerna med det nya annonsformatet tillsammans med en exklusiv grupp amerikanska publicister. Tanken är att annonserna ska visas en bit in i livesändningen, en så kallad ”mid-roll”. Till skillnad mot det lite mer vanligare förekommande annonsformatet ”pre-roll”, där man istället inleder videon med en annons.
Publicister, företag och varumärken med 2 000 eller flera följare på sin Facebook-sida, som dessutom har nått över 300 samtidiga tittare i en nyligen gjord livesändning, kommer att ha möjlighet att visa annonser i sina sändningar. Livesändningen måste ha varit igång i minst fyra minuter innan man kan ta en reklampaus, och varje annons kommer att pågå i 20 sekunder.
[icons size=’fa-5x’ custom_size=” icon=’fa-facebook-official’ type=’normal’ position=’center’ border=’no’ border_color=” icon_color=’#3b5994′ background_color=” margin=” icon_animation=’q_icon_animation’ icon_animation_delay=” link=” target=’_self’]
Enligt uppgift så erbjuds en intäktsmodell där det blir en annonssplit – med 55 procent till publicisten och 45 procent till Facebook. Det kommer att vara valfritt att annonser visas i sändningarna, och inte som ryktet först sa att de skulle ”tvinga på” detta på publicisterna.
[vc_row][vc_column width=’1/3′][/vc_column][vc_column width=’1/3′][pie_chart2 width=’300′ height=’300′ color=”]55,#6786bf,Publicisten; 45,#3b5996,Facebook [/pie_chart2][/vc_column][vc_column width=’1/3′][/vc_column][/vc_row]
Youtube har ju sedan länge erbjudit denna intäktsmöjlighet, så om Facebook ska kunna konkurrera kring detta så får de allt snabba på. Både utgivare och annonsörer letar nya möjligheter på plattformen, och detta kan vara intressant framöver. Tittarna är väl dom som kanske inte kommer jubla och hoppa jämfota direkt.
När detta kommer att lanseras i bredare skala samt i Sverige är fortfarande inte känt.