Äntligen. Nu är det dags. Sedan igår rullas alltså Facebook Watch ut globalt och då även i Sverige. Ca ett år efter att videotjänsten lanserades i USA. För er som inte hört talas om Facebook Watch tidigare, det är alltså ingen klocka som Facebook ska lansera, utan en tjänst som ska konkurrera med YouTube. Om det blir en ”YouTube-dödare” återstår nog att se. Men att vi kommer titta ännu mer på video på Facebook, råder det nog ingen tvekan om. Tillgängligheten ökar ju nu med tjänsten. Förut har ju videoklipp bara varit något som swischat förbi i ditt nyhetsflöde, nu har klippen en riktig hemvist. En plats där du dessutom kan upptäcka nya videoklipp eller ett hem för dina tidigare sparade videos. De utlovar också nya funktioner framöver där tittardeltagandet blir en central del. Om vi får gissa kommer Facebook Live bli en viktig del i detta och pågående livesändningar kommer lyftas fram beroende på om du gillar sidan som sänder eller tidigare användarbeteende och intresse.
Video kommer hur som helst att fortsätta att vara ett enormt fokusområde för Facebook. ”Video first” är ett mantra Mark Zuckerberg återkommande använder.
För att se om du har fått tillgång till Watch, leta efter ”Mer” i bokmärkesfältet längst ned i Facebook appen. Du kan också hitta Watch på tex. Apple TV, Samsung Smart TV eller Oculus TV.
Här hittar du mer information från gårdagens pressmeddelande.
—
Vill du veta mer om StreamRocket AB och om hur vi skulle kunna hjälpa er produktion av video för Facebook Watch? Chatta med oss, ring oss eller skicka ett mail – du hittar kontaktuppgifterna här! Varmt välkommen att höra av er.