Att sända live med video har ju varit möjligt ett tag nu på den stora social medie-plattformen. Men nu kommer det en funktion på Facebook för enbart sända ljud live.
Facebook Live Audio har sedan december 2016 testats i en lite mindre skala med tex BBC World och LBC, men nu ska tjänsten börja rullas ut i lite större utsträckning. Enligt ett tidigare inlägg på Facebooks officiella blogg, så är live-tjänsten för enbart ljud efterfrågat av många partners.
Upplägget med Facebook Live Audio är tänkt att fungera precis som med video. Om det blir möjligt att sända via deras API med professionell (podcast) ljudutrustning är ännu oklart. Men det skulle förvåna om de bara stannar vid att man kan sända via tex mobilen eller desktop. Bra ljud på en podcast är A och O, annars tappar du lyssnarna direkt.
[icons size=’fa-5x’ custom_size=” icon=’fa-facebook’ type=’square’ position=’center’ border=’no’ border_color=” icon_color=” background_color=’#4869ab’ margin=” icon_animation=’q_icon_animation’ icon_animation_delay=” link=” target=’_self’]
Varför gör nu Facebook detta?
Svaret är relativt enkelt. De vill åt en del av de stora annonsintäkterna som podcasts idag genererar, och inte bara nöja sig med ”Video first” som är grundaren Mark Zuckerbergs mantra. Och även om Facebook sätter video i första rummet, har de ju definitivt möjligheterna att lyckas med ”live-podd” eftersom de har så många användare på plattformen. Bara i Sverige når du ca 5,9 miljoner användare om du skulle vilja börja sända din podd via Facebook istället för de andra mer traditionella podd-plattformarna.
Hur en eventuell split för annonsintäkterna ser ut mellan publicisten och Facebook är också ännu oklart. Vi uppdaterar detta inlägg så fort vi hör mer om Facebook Live Audio.
Så många lyssnar på podcasts i Sverige
Enligt Orvesto Konsument så har veckosiffran avseende ”traditionellt” podcastlyssnande stabiliserat sig kring miljonstrecket. Från att ha ökat enormt från 2015, så har alltså lyssnande på podcast planat ut mot slutet av 2016. (Uppgifter från Poddtoppen ORVESTO Konsument 2016:3)