Igår presenterades Periscope Producer API, vilket öppnar upp för ett nytt sätt att livesända via professionell utrustning.
Twitter meddelade officiellt igår lanseringen av ett nytt API för Periscope som syftar till att publicister och mediaföretag nu kan livesända via professionell broadcastutrustning. Tidigare kunde man bara sända live via Periscope-appen och mobilen.
[icons size=’fa-5x’ custom_size=” icon=’fa-twitter’ type=’normal’ position=’center’ border=’no’ border_color=” icon_color=’#333333′ background_color=” margin=” icon_animation=’q_icon_animation’ icon_animation_delay=” link=” target=’_self’]
Idén med det nya API’et är att öppna upp dörrarna för företag, varumärken och media som kan fylla Twitter/Periscope med välproducerat tv-content. Twitters nya Producer API är ett svar på Facebook Live API som lanserades för ungefär ett år sedan.
Hittills har Twitter förhandlat med större mediahus och företag med olika typer av erbjudanden för att de ska utöka sin närvaro med livevideo. Både Facebook och Youtube ligger steget före både när det gäller utvecklingen och innehållet, men än har Twitter inte gett upp hoppet om att vara en ”social-tv-plattform” att räkna med. Med intressant innehåll, så absolut.