Enligt Facebooks chef för video, Fidji Simo, är en av fem videos som delas på det sociala nätverket en livesändning. Deras stora satsning på Facebook Live börjar helt klart ge resultat. Och det är knappt ett år sedan de släppte på livesändningarna, som går att göras både via mobilen, desktop och deras API (om du vill sända med professionell kamerautrustning). Under det senaste året, har daglig visningstid för Facebook Live-sändningar ökat med mer än 4x.
Enligt statistiken på sändningar, för våra kunder som tex. ATG och Bavaria, så finns det inget videoformat just nu som skapar mer engagemang än Facebook Live. Engagemangsgraden är så enormt mycket bättre än tex. fotoinlägg eller vanliga videoklipp för den delen. Användarna har verkligen snabbt tagit till sig och uppskattar detta nya ”social-tv-format”. Men detta är ändå bara i sin linda. Mer påkostade och innovativa (tv)programformat på plattformen kommer.
Bara i Sverige är det ca 5,9 miljoner användare på Facebook. När passerar vi 6 miljoner? Det kan inte vara långt borta. Som företag eller varumärke kan du nå potentiellt ca 6 miljoner användare, med din egna ”tv-kanal”. Börjar det inte bli dags att kika närmare på vad just ni skulle kunna göra på plattformen för att nå fler nya kunder? Om inte annat så kommer säkert dina konkurrenter börja göra det. Om de nu inte redan gjort det…